Digital rapportering

En digital rapport är, jämfört med en traditionell tryckt rapport miljövänlig, lätt att nå och söka i. Innehållet kan fördjupas, och interaktiviteten kan, med hjälp av film och ljud, bli stor. Produktionsprocessen kan i vissa fall bli billigare – inte minst genom att tryckkostnaden försvinner.

Olika digitala kanaler är pdf, html/online och app.

HTML / Online

En html-produkt är sökbar, lätt att upptäckas av Googles sökmotorer och möjlig att delas i sociala nätverk. Den kan ha förstoringsbara och interaktiva diagram och tabeller och kan bli tillgänglig för funktionshindrade.

Vissa årsredovisningsprogram gör det möjligt för dig som kund att själv ladda upp texter, bilder och grafer och läsa korrektur. Då kan produktionen bli smidig och kostnadseffektiv, speciellt år två och framåt. En del html-program har också automatisk generering till pdf.

Med ett statistikverktyg får man en tydlig bild av vilken informaion besökaren efterfrågar och hur de navigerar genom rapporten.

Interaktiva PDF:er

En PDF är den allra vanligaste formen av digital rapportering. Det är en kopia av den tryckta rapporten, är enkel och i princip gratis att ta fram och kan med interaktivitet bli läsvänlig. En pdf kan till exempel ha bläddringsbar grafik, inbäddade filmer, ljud och även vara läsbar på läsplatta.

Adress: Hermelinstigen 22, SE 167 57 Bromma
Telefon: +46 (0) 708 63 82 82
E-post: info@publicera.se